
 

 

 

H I G H C O U R T O F A US T R AL I A  

Address: PO Box 6309, Kingston ACT 2604        Telephone: (02) 6270 6998        Fax: (02) 6270 6868 
Email: jmussett@hcourt.gov.au 

 

22 April 2009 

 

 

ICETV PTY LTD & ANOR v NINE NETWORK AUSTRALIA PTY LTD 

 

IceTV provides a subscription based electronic television program guide known as the 

"IceGuide", which uses time and title information obtained in part from aggregated guides such 

as those published in newspaper TV guides and online.  The aggregated guides are based on TV 

program scheduling information provided to media outlets by the television networks.  The Nine 

Network provides a weekly schedule which is incorporated into the aggregated guides.  The 

High Court today decided that IceTV's use of some of Nine Network's time and title information 

obtained from aggregated guides did not infringe Nine's copyright in its weekly schedules.   

 

The IceTV guide originated from templates of the daily programming of the Sydney channels, 

Nine, Ten and Seven prepared by an employee of IceTV who watched television continuously 

for a period of weeks and wrote down time and title information of programs broadcast 

throughout that time.  The template was then used to predict programs to be broadcast for the 

purposes of the IceGuide.  The IceGuide itself was corrected from week-to-week by reference to 

the aggregated guides.   

 

The aggregated guides are schedules of programs to be broadcast on various television stations 

over a given week and are published in various media.  They are produced from information 

provided by free-to-air television broadcasters including information provided by the Nine 

Network via its weekly schedules.  The weekly schedule is a schedule of programs to be 

broadcast on Nine Network stations in a given week and is produced from an electronic 

database.  It contains various elements including the time and title of programs to be broadcast, 

whether a program is a repeat or live screening, format and classification information, and 

program or episode synopses.   

 

When the IceGuide is downloaded on to certain devices it displays details of programs 

scheduled to be broadcast by free-to-air television stations for the coming six to eight days, 

including stations in the Nine Network.  In preparing information to be included in the IceGuide 

for a given day in a current week, IceTV employees would use information usually in the 

previous week's IceGuide for that specific day, then compare it with the published aggregated 

guide for that same day in the current week.  If there were a discrepancy between the IceGuide 

and the aggregated guide, the IceGuide would be amended to reflect the aggregated guide in 

almost all circumstances.  

 

Nine Network argued before a single Judge of the Federal Court that IceTV's reproduction of 

time and title information from the aggregated guides amounted to reproduction of a substantial 

part of the weekly schedules which had been prepared by Nine Network staff.  On that basis the 

Nine Network argued that IceTV had infringed Nine's copyright in the weekly schedule.  The 

trial judge disagreed.  The Nine Network appealed to the Full Court of the Federal Court which 

 

 

Manager, Public Information  

 

 



 2 

allowed the appeal.  The High Court granted IceTV special leave to appeal against the Full 

Court's decision.   

 

Today the High Court allowed IceTV's appeal having determined that its use of time and title 

information in the IceGuide did not infringe Nine's copyright in either the weekly schedule or 

the database from which the weekly schedule was produced, assuming without deciding that 

Nine had copyright in the database.  The judges of the Court produced two separate sets of 

reasons.   

 

Three judges were of the view that a program's title was ordinarily bestowed by the producer of 

the program rather than the person or persons who authored the weekly schedule and that 

expression of the time at which a program is shown can only practically be done by using words 

or figures based on either a 12 or 24 hour time cycle for a day.  Thus there was little originality 

in the expression of time and title information.  The level of skill and labour required to express 

the time and title information was minimal.  These considerations led to the conclusion that the 

time and title information was not a substantial part of the weekly schedule or of Nine's 

database.  Their Honours determined that IceTV had not infringed Nine's copyright in the 

weekly schedule or the Nine database when it utilised time and title information from the 

aggregated guides in the IceGuide.  

 

The other three judges considered that the originality of Nine's weekly schedule lay not in the 

time and title information but rather in its selection and presentation together with additional 

program information and synopses to produce a composite.  They considered that setting down 

program titles in particular time slots required only modest skill and labour.  IceTV's use of the 

time and title information from the aggregated guide therefore could not be characterised as 

reproduction of a substantial part of the weekly schedule or of the Nine database.  

 

The High Court set aside the orders of the Full Federal Court and restored the orders made by 

the trial judge.   

 
 

• This statement is not intended to be a substitute for the reasons of the High Court or to be used in 

any later consideration of the Court’s reasons. 


